In Body, Lifestyle

Een blik op mijn rekeningafschrift deed mij zien dat ik nu inmiddels een half jaar CrossFit doe. Tijd om te kijken hoe ver ik in deze periode ben gekomen en waarom ik ben begonnen!

Youri deed al een tijdje aan CrossFit. Ik had voor mijn gevoel niet echt tijd om te sporten en ik gaf minstens drie avonden in de week dansles. Daarnaast vond ik een abonnement gewoon erg aan de prijs. Op het moment dat CrossFit Hilversum naar een grotere box ging, besloot ik toch een kijkje te nemen. Wat kon een proefles voor kwaad? Vanaf de eerste oefening vond ik het geweldig. Ik had eindelijk het gevoel dat ik echt wat deed tijdens het sporten, bij mijn fitness abonnement deed ik een beetje bewegen op de step en wat buikspieren maar zweten deed ik niet. Na de drie gratis proeflessen heb ik me direct in geschreven. Ik wilde meer, vaker en beter worden!

In die tijd was ik net bezig geweest met een heel afslankproces, omdat ik gescout was als model. Dit betekende echter weinig massa op mijn lichaam en dus weinig kracht. Waar ik andere vrouwen tientallen kilo’s omhoog zag drukken, lukte het mij niet. Dit frustreerde mij enorm. De andere vrouwen in de box deden al langer CrossFit, maar toch… Ik wilde net zo goed als deze vrouwen zijn. Dat blijkt nog een hele opgave. Zij kunnen inmiddels een pullup zonder elastiek en ik blijf nog hangen op het dunste elastiek. (Oké, ik kan 1 keer kipping omhoog komen…) En zo zijn er nog meer dingen.

Op een gegeven moment kwam Emma op CrossFit, we hadden direct een klik en zij is dan ook mijn buddy geworden. We zitten ongeveer op hetzelfde niveau, maar zij is veel sterker dan ze denkt. Ze traint nu 6 keer in de week en ik zie haar steeds beter worden. Super goed. Dat geeft mij motivatie om bij te blijven. Met sommige dingen is zij beter geworden dan ik ben. Maar dat is oké. Ze traint er onwijs hard voor. Ooit willen we samen een wedstrijd meedoen. Dus nu lekker trainen, trainen, trainen!

Vooruitgang die ik in korte tijd heb geboekt:
Deadlift van 45 naar 90 kg!Barbara deadlift 87,5
Floor press van 22,5 naar 36 kg
Shoulder press van 20 naar 36 kg
Pull up van zwarte band naar blauwe band, 1 keer los!
Toes to bar van knieën nauwelijks omhoog kunnen trekken tot tenen tegen de bar 🙂
Yokewalk 113 kg
Yokewalk crossfit
Wat is CrossFit nu eigenlijk?
Het zijn een soort groepslessen met een klein aantal mensen, zodat de trainer goed op iedereen kan letten. Het is niet op de maat van de muziek, maar er wordt gewerkt met WOD’s: Workout of the Day. Dit kan iedere dag anders zijn, want je traint niet alleen je kracht maar ook je uithoudingsvermogen, cardio en gymnastics. Je werkt aan je eigen lichaam zonder apparaten, maar met attributen, zoals medicine balls, barbells, kettlebells en plyo boxes. Er is veel kritiek op CrossFit, omdat sommigen zeggen dat het een te grote aanslag is op je lichaam, dat het te zwaar is. Het mooie aan CrossFit vind ik juist dat je het op je eigen niveau kan doen. De gewichten kunnen altijd lager of jij kunt langzamer rennen. Ik zou het zeker aanraden aan mensen, de sfeer in een CrossFitbox is ook heel gemoedelijk. Mensen moedigen elkaar aan en juichen voor elkaar. Saamhorigheid.

Heb jij wel eens CrossFit gedaan?

_____________________________________

Barbara touwtje springenBarbara (25)
Ik ben de oprichter van Be Happy & Healthy en leef volgens een positieve healthy lifestyle. Ik hoop de lezer achter te laten met een glimlach of een positieve kijk op de wereld.

Recommended Posts
Showing 4 comments
  • Romy

    Wat een leuk artikel! En wat een vooruitgang! WOW!

    Ik herken me heel erg in het sterker worden, als iemand anders het kan dan wil ik het ook! Ikzelf heb CrossFit nog nooit geprobeerd maar na dit enthousiaste blogbericht wil ik het toch een keer ook gaan proberen. Leuk!

  • Diana Romkes

    Ik was een beetje door de blogs aan het scrollen en las deze toevallig! Ik ben nu nog lid van een sportschool maar zodra daar mijn contract afloopt zou ik ook graag aan cross fit willen gaan doen!

    Veel mee uitdaging !

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

0
sixpack workout