De 10 meest gestelde vragen in de yogales

Cynthia krijgt tijdens haar yogalessen nogal eens wat vragen. Vandaag geeft ze antwoord op de tien meest gestelde vragen!

1. Ik heb last van mijn onderrug. Waar moet ik op letten en welke houdingen kan ik beter niet doen?
Als je last hebt van je onderrug, pas dan op met voorover- en achteroverbuigingen. Buig je knieën bij vooroverbuigingen. Als je last hebt van korte hamstrings (spieren aan de achterkant van je benen), ga dan niet tot de uiterste stand. Bouw de houding rustig op, kom naar childspose (kindhouding) als een houding iets te zwaar is. Of kom in een andere houding die voor jou op dat moment gemakkelijk voelt. Tijdens mijn les mag je altijd een aangepaste variant doen. Wie twijfelt, kan dit gewoon aangeven. Dan kom ik tijdens de les naar je toe om je te helpen. Twijfel niet om je docent om hulp of advies te vragen.

2. Ik ben misselijk/duizelig geworden in de les. Hoe komt dit en hoe voorkom ik dit de volgende keer?
Yogahoudingen stimuleren de afvoer van gifstoffen. Als deze afvalstoffen in het lichaam circuleren, kun je daar tijdelijk last van hebben door, bijvoorbeeld, duizeligheid. Goed drinken na de les zorgt ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam afgevoerd kunnen worden door de blaas. Misselijk- en duizeligheid kunnen ook een mentale oorzaak hebben. Vaak heeft dit te maken met een te groot verschil tussen binnen en buiten: hoe je je van binnen voelt en wat je van buiten af wilt bereiken. Loopt dit te ver uiteen, dan geeft dit wrijving en daar komt die misselijkheid vandaan.

Tips tegen misselijkheid, hoofdpijn en andere klachten:
– Vermijd een volle maag en eet uiterlijk twee uur voor de yogales. Doe geen yoga als je hongerig bent of al te vol!
– Wees geduldig en aandachtig. Forceer niks, luister naar je lichaam en accepteer je grenzen.
– Als je de behoefte hebt om te ‘pauzeren’, ga dan naar childspose of de savasana. Neem een paar diepe ademhalingen en merk of je jezelf beter begint te voelen. Onthoud dat je yoga helemaal zelf doet en dat je je dus niet hoeft te vergelijken met of te verantwoorden aan een ander.
– Na de les: drink genoeg water of kruidenthee om alle afvalstoffen af te voeren. Eet iets licht verteerbaars, zoals een salade of een soep.

3. Ik vind het moeilijk om in balans te blijven, hoe kan ik wel gefocust blijven?
Het helpt om je blik op één punt te richten. Let dan niet op bewegende objecten in de zaal. Houd de aandacht bij de houding en dwaal niet af. Focus op de aanwijzingen van de leraar. Concentratie en aandacht zijn belangrijk. Ga niet naast een muur staan, want dan is het erg verleidelijk om die vast te pakken. Houd een innerlijke glimlach als je uit de houding valt en denk: het is maar yoga!

Cynthia yoga achterover buigen4. Welke houding(en) zijn geschikt om te ontspannen?
Dat is per persoon verschillend. De een vindt zijn ontspanning in yin yoga, een ander wordt daar eer onrustig van. Volg je lessen met aandacht, dan weet je van welke houdingen je blij en ontspannen wordt.

5. Waarom is een goede in- en uitademing essentieel?
In sommige yogalessen is het belangrijk dat de lengte van je inademing gelijk is aan de lengte van je uitademing, dat je een ritme vindt in die ademhaling en je bewegingen gaat combineren met die ademhaling. Je ademhaling kan je door de houdingen heen helpen en motiveren. Ook kun je, door goed naar je ademhaling te luisteren, merken of je je grenzen overschrijdt. Dan ben je namelijk geneigd even je adem in te houden. Merk je dit en kun je niet terug naar je goede ademhaling, neem dan even een stapje terug. Er zijn ook yogasoorten waarbij je je natuurlijke ademhalingsritme volgt, zoals yin yoga.

6. Waarom kun je beter niet teveel water drinken voor de les. En kun je tussendoor water drinken?
Het is vooral onprettig voor jezelf als je tijdens de les een volle blaas hebt en moet plassen. Dit verstoort de les ook. Dus drink niet te veel. Het verbreekt ook je concentratie en breekt de warmte af die je aan het opbouwen bent. Natuurlijk kun je een slokje water drinken als de droogte in je mond je gaat storen, maar in principe kun je best 1,5 uur zonder water. Zolang je maar zorgt dat je voor en na de les voldoende drinkt. Als het niet nodig is, drink dan tijdens de les liever niet.

7. Ik ben niet zo lenig, mis ik dan het effect van bepaalde houdingen?
Nee, een goede docent zal je altijd opties aangeven waardoor iedere houding haalbaar is voor jou. Het is aan jou om vervolgens tevreden te zijn met je waar je bent op dat moment, vergelijk jezelf niet met je buurvrouw.

8. Ik heb overgewicht en een slechte conditie, kan ik dan nog steeds aan yoga doen?
Ja, yoga is juist een mooie vorm van bewegen om te doen dan! Ik zou beginnen met een rustigere yogastijl in een kleine groep zodat de leraar genoeg aandacht voor jou kan hebben om je te helpen.

9. Waar moet ik rekening mee houden als ik last heb van mijn knieën? 
Geef dit vooraf aan bij je docent, dan kan hij / zij met je meedenken en er tijdens de les op letten. Vaak is een houding makkelijk aan te passen. Bijvoorbeeld door een houding liggend op je rug te doen in plaats van met je built richting de mat waarbij je met je hele gewicht of je knie leunt en steunt. Of door een dekentje onder je knie te leggen of tussen je knie en je bovenbeen. Ook zijn er houdingen om je kniegewricht te versterken, zoals Krijgerhouding 1 en 2 en balanshoudingen. Let er altijd op dat je je knie niet overstrekt en dat je je gebogen knie recht boven je enkel houdt. Pijn? Stop dan gelijk.

10. Wat is het nut van savasana, de eindontspanning? Wat hoor ik dan te voelen?
Helemaal niets! Je voelt wat je voelt, of niet. Het is een moment van rust en ontspanning. Probeer te kijken wat je nog meer kunt voelen. Aandacht en focus zijn belangrijk. Dwaal je af met je gedachten, breng ze dan weer terug.

Door Cynthia Schriek op basis van haar eigen ervaringen en het boek ‘Yoga voor iedereen’

Cynthia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *