In Yoga

Eagle Pose, een heerlijke balanshouding waarbij je je hele lichaam stretcht.

De naam van de pose (Garudasana) komt van Garuda, de mythische ‘King of Birds’. De man is heel erg groot, maar de pose die we doen juist wat kleiner en met meer compressie. We proberen ons daar steeds kleiner te maken, maar in onze doen en laten juist groots te zijn.

Voordelen Eagle Pose
– Compressie dat zorgt voor een verse stroom aan bloed door je lichaam
– Versterkt enkels, voeten, schenen, kuiten
– Stretcht armen, schouders en boven rug
– Betere concentratie, balans en stabiliteit
– Stimuleert metabolisme
– Detox en energie voor je lichaam
– Goed tegen lage rug pijn en sciatica.
– Opent de achterkant van de longen en zorgt er zo voor dat je dieper kunt ademen
– Ook goed voor mensen met astma

Hoe doe je Eagle Pose?
1. Begin in Mountain Pose, voeten op heupbotbreedte. Zorg dat je stevig staat.
2. Breng je gewicht op je linkervoet, buig zachtjes door je knieën.
3. Adem in, breng je rechtervoet omhoog en naar voren en draai hem over je linkerbeen. Misschien zelfs een dubbel wrap door je voet nog een keer om je been heen te slaan. Rechtervoet achter je linker hiel.
4. Adem uit, zink nog dieper door je knieën en heupen.
5. Adem in, neem je armen naar voren of omhoog.
6. Adem uit, breng je rechterarm onder je linkerarm door en kijk of je je handpalmen tegen elkaar aan kunt brengen.
7. Lift je ellebogen, schouders naar achteren en omlaag.
8. Breng je heupen parallel aan elkaar en je schouders in 1 lijn daar bovenop.
Blijf hier 5 ademhalingen en ga dan naar de andere kant.

Variaties en tips
– Hoe dieper je zakt, hoe makkelijker het is om je tenen achter je hiel te krijgen.
– De handpalmen tegen elkaar is vrij lastig, dus zoek hier een comfortabele weg voor je zelf. Je kunt ook gewoon de palmen tegen elkaar aanbrengen.
– Wil je meer compressie? Breng je hele bovenlichaam dan naar voren, richting je knieën.
– Wil je de oefening wel doen, maar heb je geen balans, leun dan met je achterkant tegen een muur. Of zet je teen van je voet op de grond.

De alignment van deze houding is heel belangrijk. Dus kijk tijdens het doen van Eagle Pose de eerste paar keer eens goed in de spiegel.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

0